دانلود و خرید کتاب موسیقی ترکمن سمیرا عابدینی ویشکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب موسیقی ترکمن اثر سمیرا عابدینی ویشکی

کتاب موسیقی ترکمن

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب موسیقی ترکمن

کتاب موسیقی ترکمن به‌قلم سمیرا عابدینی ویشکی را انتشارات اولین‌ها منتشر کرده است. این کتاب به معرفی تاریخچه و سبک‌های مختلف موسیقی ترکمنی می‌پردازد.

درباره کتاب موسیقی ترکمن

موسیقی برای هر کس از جایگاه و تأثیر متفاوتی برخوردار است و فارغ از جنبه‌های سرگرم‌کننده و لذت‌بخش، یکی از انواع هوش، هوش موسیقایی است. هوشی که به درک هنری فرد عمق و غنا می‌بخشد و توانایی تجزیه و تحلیل قطعات موسیقی و یادگیری آن‌ها را آسوده‌تر و شیرین‌تر می‌کند. تنوع اقوام و فرهنگ‌های مختلف در ایران به تعدد موسیقی‌ها و نواهای گوناگون انجامیده و موجبات مبادلات فرهنگی را بیش‌ازپیش فراهم کرده است. یکی از اقوام ایرانی که موسیقی خاص خود را دارند، ترکمن‌ها هستند. قومی با پیشینه و فرهنگی دیرین که موسیقی را به‌عنوان بخش مهمی از هویت خود حفظ کرده و با‌قدرت به نسل‌های بعد انتقال می‌دهند و از آن به‌سان نمایندهٔ فرهنگی خود بهره می‌برند. کتاب موسیقی ترکمن به کوشش سمیرا عابدینی ویشکی کوشیده است تا در ۶ فصل به معرفی تاریخچه و سبک‌ها و مقامات گوناگون این موسیقی پرداخته و موجبات آشنایی با موسیقی بخش از اقوام ایران را فراهم آورد.

خواندن کتاب موسیقی ترکمن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مرتبط با موسیقی و نیز علاقه‌مندان به موسیقی اقوام از خواندن این کتاب سود خواهند برد.

بخشی از کتاب موسیقی ترکمن

«دربارهٔ گذشتهٔ اوزان‌ها متأسفانه اطلاعات مكتوب و مستندی در دست نداریم اما نمی‌توان رأی نداد که آن‌ها در قصرهای فرمانروایان هون و اردوگاه‌های ترک رامشگری نمی‌کرده‌اند. حرمت و اعتبار «دده قورقود» به‌عنوان یک اوزان حاکی از وجود یک سنت دیرپا است و از نظر ساخت و بافت و شیوهٔ بیان تلفیقی و داشتن پیوند ناگسستنی با موسیقی «کتاب دده قورقود» Dede Korkut Kitabi یادگار سدهٔ پنجم و چهارم هجری و کهن‌ترین اثر مکتوب ترکی نیز نشان از پشتوانه‌ای کلان و کهن دارد. اوزان Ozan را بعضی بسیارگو و سخنور معنی کرده‌اند. و شکل سابق آن را نیز بعضی چون «م. طهماسب» اوزان بر وزن سوزان اسم فایل از ریشه اوز U ترکی دانسته و گفته‌اند که اوزان یعنی هماهنگ‌کننده، یعنی شاعری که مصراع را با مصراع قافیه را با قافیه و بند را با بند هماهنگ می‌کند. و اضافه می‌کند داستان‌گویی است که تم و صحنه‌ها و اپیزودها و شعر و نثر را همساز و هنرمندی است که موسیقی و رقص و شعر و آواز و.... را با یکدیگر هم نوا می‌کند. هنر اوزان‌ها در ادوار مختلف مراحلی از رشد را پشت سر نهاده پابهپای رشد نیروهای تولیدی و توسعهٔ زندگی اجتماعی از نظر شکل و محتوا ویژگی‌های نوینی کسب کرده است هنر اوزان‌ها یک هنر چندجنبه‌ای بوده و مخصوصاً در دوره‌های جماعت‌های ابتدایی اوزان یگانه هنرمندی بوده که خلق را با انواع هنرها سرگرم می‌کرده است. هنگامی که دده قورقود در میان بیگ‌های اوغوز به وجد آمده و زبان به نصیحت آنان می‌گشاید «اوزان» را چنین معرفی می‌نماید: «اوزان از اوبه‌ای به اوبه‌ای دیگر می‌رود و قوپوز دسته بلندش را به همراه می‌برد. او سخی را از دنی باز می‌شناسد بگذار آن کسی که برایت می‌نوازد و می‌خواند یک اوزان باشد. دده قورقود پیشگو، رهبر بزرگ مذهبی و اوزان اوغوزها است. این اوست که نام جوانان را وقتی که مردانگی خود را به اثبات می‌رسانند اعطاء می‌کند و باز این اوست که در زمان دردمندی با اندرزهای خویش چه از نظر فکری و چه از نظر عملی به اوغوزها کمک می‌کند او در مجالس اوغوزها قوپوز Kopuz خویش را می‌نواز.د قوپوز سازی است که به یاری آن اسامی حماسی را بر لب می‌آورد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۷٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

حجم

۲۷٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان