دانلود و خرید کتاب ساختارشناسی گناه در اسطوره و حماسه شکوه السادات تابش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ساختارشناسی گناه در اسطوره و حماسه اثر شکوه السادات تابش

کتاب ساختارشناسی گناه در اسطوره و حماسه

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب ساختارشناسی گناه در اسطوره و حماسه

کتاب الکترونیکی ساختارشناسی گناه در اسطوره و حماسه نوشتۀ شکوه السادات تابش است و انتشارات مهراب آن را منتشر کرده است. همان‌طور که اسم کتاب ساختارشناسی گناه در اسطوره و حماسه پیداست این کتاب به بررسی مفهوم گناه در داستان‌های کهن و اسطوره‌ای پرداخته است.

درباره کتاب ساختارشناسی گناه در اسطوره و حماسه

در متون ادبی گذشته برخی شخصیت‌های بزرگ مرتکب گناهی می‌شوند که سبب تنزل مقام یا مرگ آن‌ها می‌شود، اما همچنان اهمیت گذشته خود را حفظ می‌کنند. جمع این ناسازها مبتنی بر اندیشه‌ای کهن درباره آفرینش است. آفریننده، نخست یک انسان خلق کرده است. این انسان به دست نیروی شر (اهریمن) باید کشته شود تا باقی انسان‌ها از تجزیه او به وجود آیند. در روزگار ثبت و نگارش این اندیشه، برخی جابه‌جایی‌های اساطیری صورت‌گرفته است؛ مرگ انسان گاه به‌صورت اخراج از بهشت یا تنزل مقام تغییر کرده است. همچنین ضرورت اتفاق این حادثه به‌صورت ارتکاب گناه بیان شده است. این گناه، برای خلق انسان ناخواسته، اما ضروری است و در تفسیر متون دینی نیز به‌تفصیل بازتاب یافته است و معصیتی خوانده شده که مستوجب جزاست. این تلقی، برخی تناقض‌ها و اختلاف‌نظرها را پدید آورده است. مبنای فکری در تعریف گناه برای نگارش این کتاب آن است که گناه ناشی از انحراف، نادانی و ناخالصی است و گناهکار با رفتارهای آگاهانه یا ناآگاهانه موجب آسیب به خود، دیگران و با حتی جهان می‌شود. مفهوم بزه به معنای علمی در اسطوره، نخستین‌بار توسط دومزیل اسطوره‌شناس و مورخ فرانسوی مطرح شد. شایان‌ذکر است که در کتاب ساختارشناسی گناه در اسطوره و حماسه مفهوم گناه با آنچه در ادیان ابراهیمی مطرح می‌شود تفاوت دارد و گناه در ادیان ابراهیمی در حوزۀ مطالعاتی این نوشته نیست. منابع مورداستفاده در این کتاب از متون هندی، اوستا، متون پهلوی، تاریخ اسلام و حتی داستان‌های عامیانه گسترده است.

خواندن کتاب ساختارشناسی گناه در اسطوره و حماسه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای علاقه‎‌مندان به ادبیات و متون کهن و اسطوره‌‌ها مناسب است.

بخشی از کتاب ساختارشناسی گناه در اسطوره و حماسه

«گناه از وجوه تشابه در کردارشناسی قهرمانان اسطوره است و خدایان، شهریاران و جنگجویان درگذر تحولات اجتماعی، با این مفهوم همراه می‌شوند. قدمت بحث در مورد مضمون گناه قهرمان را می‌اوان در کتاب فن شعر(ارسطو، ۱۳۵۳: ۵۹-۵۸) بررسی کرد، آنجا در موضوع تراژدی اشاره می‌شود قهرمان داستان به دلیل خطا، کج‌فهمی یا سرنوشت اجتناب‌ناپذیر گرفتار عقوبت و عذاب می‌شود که مصیبتی سهمگین و عقوبتی فراتر از معمول در پی خواهد داشت. این مباحث نشان از قدمت و اهمیت مبحث گناه قهرمان در روایات و اسطوره‌ها دارد...»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۴۴ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۴۴ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان