دانلود و خرید کتاب سینمای ملی ایران رویکردی مردم‌شناختی - ارتباطی ابراهیم فیاض
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سینمای ملی ایران رویکردی مردم‌شناختی - ارتباطی اثر ابراهیم فیاض

کتاب سینمای ملی ایران رویکردی مردم‌شناختی - ارتباطی

معرفی کتاب سینمای ملی ایران رویکردی مردم‌شناختی - ارتباطی

«سینمای ملی ایران رویکردی مردم شناختی - ارتباطی» اثری مشترک از دکتر ابراهیم فیاض و دکتر عبدالله بیچرانلو است. این کتاب درباره سینمای ملی، چارچوب آن و ویژگی‌ها و رویکرد مردم‌شناختی آن سخن می‌گوید. نویسندگان این اثر معتقدند که سینمای ملی نیازمند چارچوبی تئوریک است. اندیشه رایج دردنیای امروزی و چیزی که اغلب به آن استناد می‌شود آن است که هنرمند به چارچوب نیاز ندارد زیرا لازمه کار هنری تخیل است؛ پس آزاد است که هرگونه تمایل دارد اثر را خلق و پیام را به مخاطب منتقل کند. عقیده بسیاری از هنرمندان امروزی این گونه است اما نویسندگان این اثر می‌گویند که حقیقت به‌ویژه درباره هنر ملی که سینمای ملی هم جزئی ازآن است، چیز دیگری است و اگر سینمای ملی چارچوب نظری متقنی نداشته باشد، نمی‌تواند حیاتی پایدار، رو به جلو، و بانشاط داشته باشد. آنها می گویند که تاکنون ما در عرصه ایجاد سینمای ملی ناتوان بوده‌ایم و مهم‌ترین دلیل آن بی‌توجهی به روش استقرایی در عمل است. این کتاب گامی اولیه در جهت ایجاد مکتب ایرانی در سینما است. از معدود آثاری است که در زمینه سینمای ملی ایران به نگارش درآمده است و بی‌تردید سرآغازی در این مسیر به شمار می‌رود، در این اثر، سینما، به سه بخش تقسیم شده است: قبل از سینما، سینما، و بعد از سینما. قبل از سینما یعنی آموزش و پژوهش و نظریه‌پردازی، خودشناسی و مکتب‌شناسی، تعریف مبانی و مختصات. بعد از چنین پیش‌سینمایی است که سینما معنی پیدا می‌کند. سینما به معنی تولید و توزیع محصول هنری، یعنی فیلم، و بعد از سینما یعنی نقد، تشویق و تقبیح، مقایسه و ارزشیابی به تفکیک سره از ناسره، و تکمیل گفتمان و نظریه‌پردازی.

نظرات کاربران

M.M. SAFI
۱۴۰۱/۰۸/۱۱

سینمایی که متکی به چهارچوب نظری متقنی نیست، حیات پایدار و رو به جلویی نمیتواند داشته باشد. کتاب سینمای ملی ایران در صدد طرح مسئله و ارائه راهکارهایی برای شناخت جایگاه فعلی و رسیدن به یک سینمای با هویت بوده

- بیشتر
𝕱𝖗𝖔𝖉𝖔
۱۴۰۳/۰۱/۱۵

خیلی تخصصی بود، چیزی ازش نفهمیدم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۶)
اگر کتاب در سینما آزمایش می‌شود، خود سینما در رادیو و تلویزیون آزمایش می‌شود؛ یعنی رادیو و تلویزیون به‌منزلهٔ رسانه‌های بعد از سینما، محل سنجش و آزمایش نظام معنایی و نظام نشانه‌شناختی است که سینما ایجاد می‌کند.
M.M. SAFI
وظیفه تخیل این است که چگونه معنا را وارد زندگی روزمره کند
M.M. SAFI
همزیستی یکی از ایدئولوژی‌های بزرگ سینمای ملی ماست که در طول تاریخ همواره با ایرانیان بوده و بازتولید آن از یک نظام معنایی به نام تصوف ریشه می‌گیرد. پس ایدئولوژی ما برای سیاست‌گذاری همزیستی است و همزیستی سیاست‌گذاری کلان ما را شکل می‌دهد. هنگامی که همزیستی ایرانی به نقطهٔ اوج می‌رسد، اقتدار درونیِ ملی ایران اوج می‌گیرد.
muhammad shirkhodaei
سیاست‌گذاری این فضا در سینما تابع ارزش‌ها و ایدئولوژی کشور است، اما هنوز نتوانسته‌ایم مذهب را به ایدئولوژی و شاخص‌های فکرشناسی کشور تبدیل کنیم. همچنین نتوانسته‌ایم در سینمای ملی، ایدئولوژی را به‌نوعی سیاست‌گذاری تبدیل و این سیاست‌گذاری را به گونه‌ای تعریف کنیم که به برنامه‌ریزی و شاخص‌های بودجه‌بندی در تولید و سرمایه‌گذاری در سینما تبدیل شود.
muhammad shirkhodaei
ما نیز باید ارزش‌های حاکم مکانی و زمانی کشور را بیابیم و تعریف کنیم. در این زمینه، لازم است هم از یک‌سو ارزش‌های تاریخی و هم از سوی دیگر، ارزش‌های کنونی را حفظ و برای سینما ترسیم کنیم. هویت تاریخی بسیار مهم و گذشتهٔ پرافتخار ایران باید در سینمای ملی گونه به گونه بازتولید شود
muhammad shirkhodaei
مشکل این است که جغرافیای ایران را درک نکرده‌ایم و هنوز بازتولید جغرافیایی ایران در سینمای ایران بسیار نامطلوب است. برخی در کشورمان بیشتر نگاهشان به خارج از کشور است و جغرافیای خارج کشور را بیشتر می‌فهمند تا جغرافیای ایران؛ مثلاً، شاید لس‌آنجلس را بسیار بهتر از ایران بفهمند، چون فیلم‌هایش و سینمایش را بارها دیده‌اند، ولی مثلاً شوشتر را ندیده‌اند و اصلاً به دنبال استفاده از لوکیشن‌های بکر و استفاده‌نشدهٔ شوشتر یا شوش نیستند. از این رو، می‌توانیم بگوییم سینمای ملی نداریم، سینمای آپارتمان‌نشینی داریم. کارهایی مانند خیلی دور خیلی نزدیک، که فیلمساز از جغرافیای ایران بهرهٔ مطلوب را ببرد، بسیار کم داریم. از این رو، می‌توان گفت وقتی جغرافیای ایران در سینما دیده نشود، سینمای ملی نیست
muhammad shirkhodaei
دکتر فیاض معتقد است که صرف‌نظر از به دست دادن چارچوبی نظری برای ادراک سینمای ایران و سینمای ملی، استمداد از مردم‌شناسی برای تعریف این شاخص‌ها برای مدیریت نهاد سینما در جمهوری اسلامی یک ضرورت است. حاکمیت با اینکه باید هوشمندانه نهاد سینما را از نظر اعتبار حمایت و از نظر رویکرد هدایت کند، اما مدیریت‌هایی از این دست اگر بر اساس تعریفی مشخص و انضمامی از شاخص‌های سینمای ملی نباشد، نتیجه‌ای جز اختلال نخواهد داشت. نویسندهٔ کتاب معتقد است: «ما نتوانسته‌ایم در سینمای ملی، ایدئولوژی را به نوعی سیاستگذاری تبدیل و این سیاستگذاری را به گونه‌ای تعریف کنیم که به برنامه‌ریزی و شاخص‌های بودجه‌بندی تبدیل گردد.».
muhammad shirkhodaei
سیاه و سفید بودن سینما نیز چنین تأثیری دارد. معناسازی و تخیل‌انگیزی آن بیشتر است، چون افق‌های آن بالاتر از سینمای واقعیِ رنگی است.
M.M. SAFI
سینماگران و متصدیان اولیهٔ سینما در جهان تا مدت‌های مدیدی حاضر نشدند سینمای صامت را به سینمای گویا تبدیل کنند، زیرا تخیل در سینمای صامت قوی‌تر و بلندپروازانه‌تر از سینمای گویاست.
M.M. SAFI
سینمای شرقی سینمایی عرفانی است؛ مثل سینمای کوروساوای ژاپنی یا سینمای هندی. سینمای غرب نیز سینمایی فلسفی است ولی سینمای ایرانی سینمایی حکمتی است؛ یعنی جامع سینمای غرب و شرق است و براساس آن نشانه‌شناسی عرفانی و فلسفی را در خود جمع می‌کند و به ظهور می‌رساند.
M.M. SAFI

حجم

۹۳۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

حجم

۹۳۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان