دانلود و خرید کتاب ماجراهای نایب حسین کاشی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ماجراهای نایب حسین کاشی اثر علی رحمانی (تیرداد)

کتاب ماجراهای نایب حسین کاشی

معرفی کتاب ماجراهای نایب حسین کاشی

کتاب ماجراهای نایب حسین کاشی نوشتۀ علی رحمانی (تیرداد) در انتشارات زهره علوی به چاپ رسیده است. این کتاب، روایت ماجرای تاریخی نایبیان کاشان در دورۀ قاجار به سرکردگی نایب حسین کاشی است.

درباره کتاب ماجراهای نایب حسین کاشی

نایب حسین کاشانی مقارن با حوادث مشروطه و همراه افراد متعدد خود، بیش از ۱۰ سال مناطق مرکزی ایران از قم تا یزد و خور بیابانک و سمنان را در معرض تهاجمات گسترده قرار دادند. موضوعی که در تاریخ به گروه نایبیان کاشان معروف است.

 در اواخر پادشاهی مظفرالدین شاه و مقارن با وقایعی که منجر به انقلاب مشروطه شد، حوادث گوناگونی در گوشه و کنار کشور به وقوع پیوست که متعاقب آن بخش‌هایی از ولایات ایران دچار آشوب و ناامنی شدند، یاغیان و آشوبگران در جاهای مختلف کشور سر برآوردند و عرصۀ زندگی را بر مردم به‌ویژه اقشار فقیر تنگ کردند؛ از جمله در مناطق مرکزی ایران چند آشوبگر قدرتمند سال‌های طولانی از هرج‌ومرج به‌وجودآمده استفاده کردند و برخی شهرها و روستاها را به تصرف درآوردند و به غارت اموال مردم و دستبرد به کاروان‌ها و مسافران بین راه‌ها پرداختند. یکی از این یاغیان نایب حسین کاشانی بود.

 نایبیان کاشان‌ یک حزب فعال و مسلح علیه حکومت قاجار بود که اواخر دورۀ قاجاریه شکل گرفت. نایب حسین، مردی طغیان‌گر بود و در عین‌ حال از او در کاشان با نام رابین‌هود زمان خود یاد می‌کردند. مبارزات نایبیان با حکومت قاجار و فعالیت‌هایش، روایت‌های بسیاری دارد که گاه به حواشی کشیده شده‌ است. آنچه مسلم است نایب حسین در سرکوب کردن راهزنان به «سهام‌السلطنه» حاکم وقت کاشان کمک کرد؛ زیرا او به دلیل ضعف در برقراری امنیت، از حسین کاشی کمک خواسته بود. او به ناچار حسین را نایب حکومت کاشان کرد. از این رو حسین کاشی به نایب حسین کاشی مشهور شد. او بعد از این ماجرا، افراد مختلفی را به دور خود گرد آورد که چنان‌که گفته شد به نایبیان کاشان معروف شدند. فرزند ارشد او به نام «ماشاالله خان» با افرادش شروع به مبارزه با اشراف و استبداد کردند که حکومت مرکزی و ارتش نیز از سرکوب آنان ناتوان بودند.

کتاب ماجراهای نایب حسین کاشی شرحی از این واقعۀ تاریخی است. آنچه در این کتاب آمده شامل موضوعات زیر می‌شود: ماجراهای نایب حسین کاشی: نایبیان کاشان که بودند و چگونه پدید آمدند؟؛ نایب حسین و نهضت مشروطیت ایران؛ واکنش دولت در برابر نایبیان؛ بختیاری‌ها و جنگ و گریز آنان با نایبیان؛ نزدیکی نایبیان با مقامات آلمانی و ماجرای مهاجرت؛ وثوق‌الدوله و نایبیان کاشان؛ قرارداد ۱۹۱۹ بین ایران و انگلستان؛ سیاست وثوق‌الدوله برای نابودی نایبیان کاشان؛ نایب حسین کاشی و وثوق‌الدوله؛ تقویت ژاندارمری و نیروی پلیس جنوب؛ دستگیری نایب حسین و دو فرزند زخمی او؛ کشتار و آزار نایبیان کاشان به دست دولتیان.

خواندن کتاب ماجراهای نایب حسین کاشی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۲۰ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۲۰ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
۲۹,۵۰۰
۵۰%
تومان