دانلود و خرید کتاب ژنتیک سرطان رامین شکری پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ژنتیک سرطان اثر رامین شکری پور

کتاب ژنتیک سرطان

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ژنتیک سرطان

کتاب الکترونیکی «ژنتیک سرطان» نوشتهٔ رامین شکری پور و رامش رنجبر در انتشارات کنکاش چاپ شده است.

درباره کتاب ژنتیک سرطان

سرطان در اثر رشد کنترل نشده‌ی سلولی ایجاد می‌شود ولی آیا تمام سلول‌ها در یک تومور به صورت کنترل نشده‌ای رشد می‌کنند. در آزمایشات اولیه نشان می‌دهد برای این که ما یک موش را سرطانی کنیم باید حداقل سلول سرطانی خون را به موش سالم تزریق کنیم تا سرطانی شود. این مسئله نشان می‌دهد تمام سلول‌های سرطانی دارای رشد کنترل شده نمی‌باشند حتی برخی از سلول‌های سرطانی فاقد رشد هستند و البته عامل دوم میزبان و سلول سرطانی است.

عامل دیگر برگرفته از سیستم طبقه‌بندی در یک بافت طبیعی است ما در یک بافت طبیعی یک سلسله مراتب از رشد طبیعی داریم در بافت طبیعی، ما سلول‌های بالغ را داریم که رشد دیگری ندارند و تشکیل دهنده بافت‌اند و این سلول‌ها باید جایگزین شوند به وسیله‌ی سلول‌های progenitor یا پیش ساز که این سلول‌ها مرتب تعویض می‌شوند. خود سلول‌های پیش ساز از Stem cellها تولید می‌شوند بنابراین ما یک سلسله مراتب رشد سلولی در بافت طبیعی داریم. در بافت سرطانی هم ما یک تعداد از سلول‌ها را داریم که به سرعت رشد می‌کنند که به آن‌هاCancer Stem cell گویند و یک سری سلول داریم در تومور که فاقد رشداند. مثلاً سرطان پروستات فنوتیپ Stem cellها به این صورت است که در سطح خودشان و اند، اگر ۵۰۰ تا از این Stem cellها به موش تزریق کنیم موش سرطانی می‌شود و اگر برعکس بیابیم از سلول‌های سرطانی که این فنوتیپ را نداشته باشند به موش تزریق کنیم موش‌ها به سرطان مبتلا نمی‌شوند.

کتاب ژنتیک سرطان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به علم پزشکی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب ژنتیک سرطان

چگونه میتوان تومورهای خوش‌خیم و بدخیم را از هم تشخیص داد؟ اختلاف‌های زیادی بین این دو فرم وجود دارد که به راحتی می‌توان این دو را از یکدیگر تشخیص داد:

⦁ تمایز:

مهم‌ترین آن است در تومورهای خوش‌خیم تمام سلول‌ها تمایز یافته هستند و در نتیجه هم یک شکل‌اند در حالی که در تومورهای بدخیم سلول‌ها تمایز نیافته و یا با تمایز ضعیف هستند به همین جهت چند شکلی یا Pleomorphic هستند. یعنی هنگامی که پاتولوژیست بافت را زیر میکروسکوپ با یک نگاه باید تشخیص دهد آیا خوش‌خیم است یا بدخیم.

⦁ سرعت رشد:

در یک بافت که زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کنیم چگونه می‌توان سرعت رشد را حدس بزنیم؟ از تعداد سلول‌های در حال تقسیم می‌توان سرعت رشد را حدس زد به شمارش این سلول‌ها Mitotic index می‌گویند در تومورهای خوش‌خیم سرعت رشد کم در حالی که در تومورهای بدخیم این سلول‌ها زیادند.

⦁ حدود و مرز تومور:

حدود و مرز تومورهای خوش خیم مشخص است یعنی هنگامی که پزشک بخواهد این تومور را از بدن خارج کند مرز مشخصی دارد در تومورهای بدخیم حدود و مرز تومور مشخص نیست و پزشک ناچار است به دلیل اطمینان قسمتی از بافت سالم یا در صورت حیاتی نبودن بافت کل آن را خارج کند، چون تومورهای بدخیم در بافت نفوذ می‌کندند، مثل سرطان رحم.

⦁ متاستاز:

تومورهای خوش خیم متاستاز ندارند در حالی که اغلب تومورهای بدخیم متاستاز دارند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۳ صفحه

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۳ صفحه

قیمت:
۵۲,۰۰۰
تومان