دانلود و خرید کتاب تاجداران فرهنگ عامه مرضیه رودکی سروندانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاجداران فرهنگ عامه اثر مرضیه رودکی سروندانی

کتاب تاجداران فرهنگ عامه

انتشارات:نشر تیرگان
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تاجداران فرهنگ عامه

کتاب تاجداران فرهنگ عامه نوشته مرضیه رودکی سروندانی است. کتاب تاجداران فرهنگ عامه به بررسی تطبیقی دو اثر از نظامی با دو اثر از شکسپیر در حوزه فرهنگ عامه می‌پردازد.

درباره کتاب تاجداران فرهنگ عامه

فرهنگ عامه (فولکلور) هر اجتماع، بازتاب اندیشه و فرهنگ و آداب و سنن آن جامعه است. از همین روست که فرهنگ عامه، به عنوان بخش مهمی از فرهنگ قومی و تاریخی و اجتماعی هر ملت، جایگاهی ویژه را در ادبیات به خود اختصاص داده است. این میراث گرانبها مفاهیم و مضامین عمیق و ارزشمند جامعه بشری را در قالب جملات و آموزه‌های نغز و رسا - به نظم و نثر - در خود جای داده و حکایت گوی آمال و آرزوها، اندوه‌ها و شادی‌ها، عشق و دوستی، نفرت و ایمان و صداقت؛ و اوهام و خرافات گذشتگان است، و همه این‌ها میراثی است که نسل به نسل از گذشتگان برای آیندگان باقی می‌ماند. در این میان، شعرا و نویسندگان هر عصر و هر جامعه‌ای به عنوان میراث داران مجموعه فرهنگ عامه، این مجموعه را در آثار خود، نه فقط جاودان می‌سازند بلکه بخش عمده وظیفه انتقال آن از نسلی به نسل دیگر را عهده‌دار می‌گردند. از همین روست که بازتاب فرهنگ عامه ملل گونا گون را در آثار ادبی آنان می‌توان بازیافت و بررسی کرد. شعرا و نویسندگان ایران زمین نیز از دیرباز به فراخور دوره و ذوق خویش، آثار خود را- به ویژه به دلیل نزدیکتر شدن به مخاطبان خویش - با مصادیق و مفاهیم فرهنگ عامه زینت داده‌اند، در این میان نظامی گنجوی، یقیناً در زمره آن دسته از شاعران بزرگ پارسی است که از گنجینه ارزشمند فرهنگ عامه، به زیباترین و غنی‌ترین شیوه، در آثار خود، سود برده است و گواه این مدعا، فراوانی امثال و فرهنگ عامه در «پنج گنج» (خمسه) اوست. شاعران و نویسندگان سایر ملل نیز، طبعاً با استفاده از مفاهیم و مصادیق فرهنگ عامه در آثار خویش، هم به آثارشان غنا و جاودانگی بخشیده‌اند و هم به توفیق ارتباط نزدیک با خواننده آثارشان، دست یافته‌اند. از میان ادیبان مغرب زمین، به ویژه شکسپیر، به عنوان یکی از نام‌آورترین آنان، و به عنوان نویسنده‌ای توانا که بیشتر عمر خود را در میان عامه به سر برده، در حوزه استفاده از مفاهیم و مصادیق فرهنگ عامه در آثارش، بسیار خوش درخشیده است. این کتاب بر اساس برر سی و مقایسه ی تواردی فرهنگ عامه، در آثار نظامی و شکسپیر است و به بررسی و مقایسه مفاهیم و مصادیق آن در چهار اثر هفت پیکر و لیلی و مجنون/ شاه لیر و رومئو و ژولیت می‌پردازد.

خواندن کتاب تاجداران فرهنگ عامه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به ادبیات پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب تاجداران فرهنگ عامه

ادبیات تطبیقی عبارت است از تحقیق و پژوهش درباره‌ی ادبیات و نکات فرهنگی سایر ملل، به عبارت دیگر اگر محقّقی بخواهد در مورد ادبیات دو قوم به کاوش بپردازد، در ابتدا باید رابطه‌ای بین آن دو قوم وجود داشته باشد، تا محقّق بتواند میان ادبیات آن دو قوم به مقایسه و تطبیق بپردازد . این رابطه بین ملل ممکن است از طرق مختلف صورت گرفته باشد. مثلاً از طریق سلطه نظامی، سیاسی، اجتماعی، جغرافیایی یا تاریخی باشد. مانند روابط کشورهای قدیم مثل یونان، روم یا هند و انگلیس و یا اروپا و امریکا. گاهی اوقات نویسنده یا شاعر ممکن است آثار ادیب یا شاعری را خوانده باشد و از آن اثر تأثیر پذیرفته باشد و در مرحله بعدی اقدام به نوشتن یا سرودن کرده باشد . مثل تأثیری که نظامی از لیلی و مجنون عربی گرفته است و تأثیر داستانی از مثنوی در کیمیاگر پائلوکوئیلو، یا گوته از حافظ، سعدی از متنبی و منوچهری از بحتری. (آذر، ۱۳۸۷: ۲۱ و۲۲، نقل به مضمون) 

نظرات کاربران

آرش
۱۴۰۲/۰۵/۱۴

مقایسه تطبیقی نظامی و شکسپیر، ایده بسیار جالبی است که این کتاب، این ایده را به زیبایی در دو اثرِ این دو ادیبِ بزرگ، بسط داده است.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۶۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۷ صفحه

حجم

۶۶۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۷ صفحه

قیمت:
۲۵,۵۰۰
تومان