دانلود و خرید کتاب انهدام سیاسی باروخ کیمرلینگ ترجمه حسن گلریز
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انهدام سیاسی اثر باروخ کیمرلینگ

کتاب انهدام سیاسی

انتشارات:نشر نی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب انهدام سیاسی

کتاب انهدام سیاسی (نسل‌کشی فلسطینی‌ها در اسرائیل، آریل شارون) نوشتهٔ باروخ کیمرلینگ و ترجمهٔ حسن گلریز است. نشر نی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب انهدام سیاسی

در تاریخ ششم فوریهٔ ۲۰۰۱، «آریل شارون» در یک رأی‌گیری مستقیم با اکثریت بی‌سابقه ۵۲درصد به نخست‌وزیری اسرائیل رسید. این واقعه یک نقطهٔ عطف در تاریخ این کشور و منطقه بود و تحولی بنیادین در رفتار دولت اسرائیل و فرهنگ سیاسی آن به وجود آورد. این تحول در انتخابات عمومی ۲۸ ژانویهٔ ۲۰۰۳ که در آن راست‌گرایان کشور به‌رهبری شارون، ۶۹ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به دست آوردند، تقویت شد و شارون دوباره به نخست‌وزیری اسرائیل رسید. پیروزی شارون از این جهت اهمیت داشت که او اولین نخست‌وزیری بود که پس از «مناخیم بگین»، در سال ۱۹۸۱ و برای بار دوم به نخست‌وزیری رسید. اسرائیل تحت نخست‌وزیری شارون به عاملی ویرانگر تبدیل شد و این موضوع نه‌تنها درمورد دیگران، بلکه درمورد خود اسرائیل نیز صادق است؛ چراکه سیاست داخلی و خارجی آن به‌نوعی معطوف به یک هدف اصلی و آن هم انهدام سیاسی ملت فلسطین بود. منظور از انهدام سیاسی، فرایندی است که مقصود نهایی آنْ محو موجودیت مردم فلسطین به‌عنوان یک واحد مشروع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. این فرایند شامل پاکسازی قومی در تمامی یا بخشی از آن قلمرویی است که سرزمین اسرائیل نامیده می‌شود. این سیاست، در نهایت بافت جامعهٔ اسرائیل را از داخل می‌پوساند و بنیادهای معنوی دولت یهود را در منطقهٔ خاورمیانه تضعیف خواهد کرد. از این نظر، انهدام سیاسی چاقوی دولبه‌ای است که موجودیت فلسطینی‌ها و در بلندمدت، موجودیت خود اسرائیل را نشانه رفته است. انهدام سیاسی به‌معنای فرایندی است شامل فعالیت‌های متنوع اجتماعی، سیاسی و نظامی و هدف آن محو موجودیت سیاسی و ملی یک ملت و انکار خودمختاری آنان است. قتل، کشتار جمعی، از میان‌برداشتن رهبران و گروه‌های زبده، تخریب تأسیسات عمومی و زیربناها، تصرف زمین‌ها، گرسنگی‌دادن، جداسازی اجتماعی و سیاسی، بازآموزی و پاکسازی قومی، همه و همه ابزارهای عمدهٔ دست‌یابی به این مقصودند. باروخ کیمرلینگ معتقد است انهدام سیاسی ملت فلسطین با انتخاب آریل شارون آغاز نشده است، بلکه این امر پیامد جنگ ۱۹۶۷ و تا حدودی هم مربوط به ماهیت و اساس جنبش صهیونیستی است که با برخی فرایندها و وقایع منطقه‌ای و جهانی تقویت و حمایت شده است. کتاب انهدام سیاسی شامل سه فصل اصلی و یک خاتمه است که عبارتند از «گذشتهٔ نزدیک»، «مسیر شارون‌گرا»، «بازگشت شارون به قدرت» و «انهدام سیاسی ادامه دارد».

خواندن کتاب انهدام سیاسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران تاریخ اسرائیل و فلسطین و حوادث سیاسی میان این دو کشور پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب انهدام سیاسی

«شکی نباید داشت که وظیفه اصلی هر دولتی، حفاظت از شهروندان خود به هر وسیله ممکن و از جمله توسل به نیروی قهریه است. از این نظر، عملیات ارتش اسرائیل اگر محدود به ممانعت از حملات بیشتر به جمعیت غیرنظامی اسرائیل و حذف تروریست‌ها و عملیات تروریستی باشد، کاملاً توجیه‌پذیر است. اما، این استدلال تا حدودی گمراه کننده و بی‌ربط است، زیرا خشونت ذاتی اشغال یک سرزمین و ظلمی را که ده‌ها سال بر مردم آن رفته است نادیده می‌گیرد. این استدلال هم که تنها هدف از اشغال مجدد اراضی فلسطینی حفاظت از شهروندان اسرائیل درمقابل عملیات تروریستی است درست شبیه همان اهداف اعلام شده در «عملیات صلح جلیلیه» است که با هدف مشروع حفظ امنیت شهروندان یک دولت در تضاد قرار دارد. اهداف اصلی اشغال مجدد این اراضی از روش کار سازمان‌های امنیتی مختلف آشکار می‌شود که اقدامات‌شان به وضوح برای اذیت و آزار فلسطینی‌ها طرح‌ریزی شده و باعث نفرت بیشتر آنان و تمایل فزون‌تر به انتقام‌گیری می‌شود. این سیاست‌ها صرفاً باعث افزایش ترور و خشونت می‌شود، خاصه اینکه هیچ امیدی به یافتن راه‌حلی سریع و منطقی برای فلسطین باقی نگذاشته است. این وضع باعث بروز واکنش‌های خشونت‌بار زنجیرواری شده که بیشترین تأثیر را روی جامعه فلسطین گذاشته است. آنان که در بیرون حکومت اسرائیل‌اند، از جمله شهروندان اسرائیل و جامعه یهودیان آمریکا نسبت به این وضع بی‌تفاوت شده‌اند، چرا که خسارات محنت‌زایی که به یهودیان وارد آمده و رنج و اندوه ناشی از آن، امکان هرگونه همدردی آنان را با مصائب فردی و جمعی، محرومیت‌های اقتصادی، خشونت و ویرانی وارد شده به فلسطینی‌ها از میان برده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۲۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۴۶ صفحه

حجم

۲۲۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۴۶ صفحه

قیمت:
۷۴,۰۰۰
تومان