دانلود و خرید کتاب شیشه و محرک ها محمدرسول خلخالی
کتاب شیشه و محرک ها اثر محمدرسول خلخالی

کتاب شیشه و محرک ها

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب شیشه و محرک ها

کتاب شیشه و محرک ها نوشتهٔ محمدرسول خلخالی است و انتشارات ارجمند آن را منتشر کرده است. این کتاب رویکردی مفهومی به پیامدهای جسمی و روانی مصرف محرک‌ها دارد.

درباره کتاب شیشه و محرک ها

در طی چند سال اخیر، تغییرات عمده‌ای در الگوی مصرف مواد در کشور ما پدید آمده و گرایش قابل‌توجهی به مصرف داروها و مواد محرک، به‌خصوص در گروه‌های سنی جوان‌تر جامعه دیده می‌شود. کتاب شیشه و محرک ها از دیدگاه روان‌پزشکی و با رویکردی مفهومی، به مسائل رایج ناشی از مصرف داروها و مواد محرک و به‌خصوص شاخص‌‌ترین عضو آن مت‌آمفتامین که در بازار خیابانی مواد ایران شیشه نام دارد، می‌پردازد.

این اثر چهار فصل دارد. فصل اول به بیان تاریخچه‌ای از مصرف محرک‌ها و بررسی علل گرایش گروه‌های خاص اجتماعی از قبیل ورزشکاران، جوانان، دانشجویان و... به این مواد اختصاص دارد. در فصل‌های بعدی، اثرات ماده روی مغز و سایر اعضای بدن مورد بحث قرار می‌گیرد و با توضیح اثرات فیزیولوژیک و عصب‌کش ماده، ذهن خواننده برای درک علل بروز حالات بالینی مختلف و عوارض جسمی و روانی کوتاه‌مدت و درازمدت مصرف ماده آماده می‌شود. با توجه به نیاز بخش‌های درمانی و آموزشی کشور و ابهامات تشخیصی موجود در بخش تشخیص و درمان اختلالات روان‌پزشکی ناشی از مصرف مواد، این بخش، با بهره‌گیری از منابع متعدد و با تفصیل و دقت بیشتری مورد بحث قرار گرفته است. بخش انتهایی کتاب نیز به مرور روش‌های درمانی موجود، برای درمان وابستگی و اختلالات روان‌پزشکی ناشی از مصرف محرک‌ها پرداخته است.

روان‌پزشکان، گرایش‌های مختلف روان‌شناسی، مراکز و پزشکان دست‌اندرکار درمان اختلالات وابسته به مواد، مددکاران اجتماعی، روان پرستاران و سایر گروه‌های پزشکی و حقوق‌دانان، مخاطبین اصلی این کتاب هستند، ولی مطالب بخش‌هایی از کتاب به‌قدری ساده، ملموس و قابل درک است که می‌تواند علاوه بر گروه‌های تخصصی، مخاطبین دیگری از قبیل مربیان ورزش، آموزگاران و حتی پدر و مادرها داشته باشد.

دکتر محمد رسول خلخالی عضو هیئت علمی گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نویسندهٔ این کتاب است.

خواندن کتاب شیشه و محرک ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

روان‌پزشکان، گرایش‌های مختلف روان‌شناسی، مراکز و پزشکان دست‌اندرکار درمان اختلالات وابسته به مواد، مددکاران اجتماعی، روان پرستاران و سایر گروه‌های پزشکی و حقوق‌دانان، مخاطبین اصلی این کتاب هستند.

بخشی از کتاب شیشه و محرک ها

«هرچند مصرف مت‌آمفتامین در تمامی گروه‌ها و طبقات اجتماعی دیده می‌شود، ولی مردان جوان با درآمد کمتر از متوسط بیشترین مصرف‌کنندگان مت‌آمفتامین هستند. تأثیرات ویژهٔ روان‌شناختی مت‌آمفتامین، سبب پدید آمدن گرایش بالای مصرف این ماده و سایر محرک‌ها در برخی از گروه‌های اجتماعی از قبیل، جوانان، هنرمندان، دانشجویان و ورزشکاران شده است.

در زندگی روزمرهٔ جوانان، در معرض فشار همتایان، برای پذیرش ارزش‌ها و تفریح‌های جدید هستند. تمایل به داشتن اندام بهتر و مناسب‌تر و لذت «خوردن و چاق نشدن» با مصرف مت‌آمفتامین، محرک‌ها و یا داروهای کاهندهٔ وزن، یکی از دلایل گرایش نسل جوان به این مواد است. در مواردی دیده شده که مراکز تناسب‌اندام، دانسته یا ندانسته، استفاده از محرک‌ها را به‌منظور کاهش وزن، تشویق می‌کنند.

بسیاری از جوانان، تصور می‌کنند که استفاده از مواد، تفریحی است و صرفاً برای یک یا چند بار در زندگی آنها رخ خواهد داد و از پیامدهای وابستگی به آن آگاه نیستند. اکستازی، مت‌آمفتامین، حشیش و الکل در رأس لیست مواد محبوب برای میهمانی‌ها که اصطلاحاً دارو یا مواد جشن نامیده می‌شوند قرار دارند.

دسترسی راحت به ماده، استفاده آسان و نداشتن اثرات ظاهری ویژه به دنبال مصرف، مدت‌ها می‌تواند مصرف ماده را از دیده‌ها پنهان نگاه دارد. مصرف موردی و گاه‌به‌گاه مت‌آمفتامین بدون اثرات رفتاری عمده، به‌راحتی قابل‌تشخیص نیست.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۴۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۵۴۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۲۷,۵۰۰
تومان