دانلود و خرید کتاب ضرورت مبارزه با پدیده فقر و نابرابری در ایران سعید مدنی قهفرخی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ضرورت مبارزه با پدیده فقر و نابرابری در ایران اثر سعید مدنی قهفرخی

کتاب ضرورت مبارزه با پدیده فقر و نابرابری در ایران

معرفی کتاب ضرورت مبارزه با پدیده فقر و نابرابری در ایران

«ضرورت مبارزه با پدیده فقر و نابرابری در ایران» نوشته سعید مدنی قهفرخی(-۱۳۳۹)، اقتصاددان ایرانی است. این کتاب مروری است بر مفاهیم فقر، شاخص‌های اصلی فقر و نابرابری، نظریه‌های فقر و تحول این نظریه‌ها، برنامه‌های کاهش فقر و تجربیات عملی مقابله با فقر در کشورهای مختلف جهان، نگاهی به قوانین و مقررات مبارزه با فقر در قوانین و اسناد رسمی و برنامه‌های توسعه اقتصادی‌اجتماعی کشور از سال ۱۳۲۸ تاکنون، شامل دستاوردهای برنامه‌های پس از انقلاب و نقش سازمان‌های مسئول مبارزه با فقر و نیز حیطه فعالیت هر یک از این سازمان‌ها در این مبارزه. در فصل اول کتاب، پس از تعریف فقر بر مبنای گزاره «ناتوانی در برآورده‌کردن نیازهای انسانی» ، نظریه‌های فقر در هفت مکتب اقتصادی بررسی شده است: کلاسیک، نئوکلاسیک، کنیزی، دوره ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰، دهه ۱۹۷۰، دهه ۱۹۸۰ و دهه ۱۹۹۰. در فصل دوم، برخی از تجربه‌های برنامه‌های کاهش فقر در دیگر کشورها، برنامه‌های کشورهای منتخبی از چهار قاره امریکا (امریکا، برزیل، شیلی و کوبا)، اروپا (انگلیس، آلمان و لهستان)، افریقا (افریقای جنوبی، مصر و مراکش) و آسیا (هند، پاکستان، چین و مالزی) بررسی شد است. فصل سوم کتاب به جایگاه پدیده فقر در قوانین و مقررات پرداخته و این نکته را مطرح کرده است که قانون اساسی یکی از پشتوانه‌های دولت رفاه کارآمد و عادلانه است. موضوع فصل چهارم «رفاه اجتماعی و کاهش فقر در برنامه‌های توسعه» قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. هرچند در برنامه‌های توسعه اول (۱۳۲۸ ـ ۱۳۳۴) ، دوم (۱۳۳۵ ـ ۱۳۴۱) و سوم (۱۳۴۲ ـ ۱۳۴۶) پیش از انقلاب (۱۳۵۷) عناوین مختص به رفاه اجتماعی و فقر به چشم نمی‌خورد اما تا پایان برنامه سوم اقدامات مرتبطی از طریق سازمان‌های دولتی و غیردولتی صورت گرفت. در فصل پنجم، برنامه‌ها و اقدامات کاهش فقر در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت رفاه و تأمین‌اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام و سازمان‌ها و مؤسسه‌های مردم‌نهاد بررسی شد.
معرفی نویسنده
سعید مدنی قهفرخی

سعید مدنی قهفرخی در ۱۴ آذر ۱۳۳۹ متولد شد. او علاوه بر پژوهش و نوشتن مقالات جامعه‌شناسی و جرم‌شناسی به زبان فارسی، بیش از ده‌ها مقاله‌ی ارزشمند به زبان انگلیسی در ژورنال‌های علمی معتبر منتشر کرده و در حین انجام تحقیقات لازم، فرآیند مکتوب کردن مقالات و ترجمه‌ی آنها به انگلیسی با افراد فرهیخته‌ و جوان‌تر همکاری داشت تا فرصت رشد علمی برای پژوهش‌گران جوان‌تر پدید بیاید و همچنین مراحل انتشار پیدا کردن این پژوهش‌های ارزشمند سریع‌تر پیش برود.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
راه رهایی از مصائب نابرابری‌های تحقیرکننده و فقر حاصل از این نابرابری‌ها استقرار جامعه‌ای است مساوات‌طلب و مردم‌سالار. یک نظام مطلوب نمی‌تواند مساوات‌طلب باشد اگر مردم‌سالار نباشد، چون یک نظام غیرمردمی نظامی است که قدرت را نابرابرانه توزیع می‌کند که حاصل آن توزیع نابرابر دیگر چیزهاست و چنین نظامی نمی‌تواند مردم‌سالار باشد اگر مساوات‌طلب نباشد، چون در یک نظام غیرمساوات‌طلب بعضی‌ها ابزار مادی بیش‌تری از دیگران دارند و بنابراین ناگزیر قدرت سیاسی بیش‌تری نیز خواهند داشت.
علی سوفی
جامعه‌ای که در آن همه ارزش‌ها در دستیابی به موفقیت‌های مادی خلاصه می‌شود و فرصت‌های نیل به این موفقیت‌ها برای آحاد آن جامعه فراهم نیست، بهترین محیط برای رشد انواع و اشکال فساد است. رژه خودروهای اشرافی، سبک زندگی تجملاتی ـــ با برپایی مراکز خرید و فروشگاه‌هایی که فروش کالاهای لوکس خارجی را نمایندگی و مصرف‌گرایی مبتذلی را ترویج می‌کنند و همه انرژی جوانان را به سمت مسابقه نافرجام و مخرب مصرف‌گرایی هدایت می‌کنند، مسابقه‌ای که پیروز و شکست‌خورده آن از پیش تعیین شده است ـــ نمایش فخر و غرور موفقیت برای افراد برخوردار تفسیر می‌شود و هم‌زمان احساس شکست و ناتوانی در زندگی را به کام همه کسانی می‌ریزد که قادر به داشتن آن نیستند. به‌این‌ترتیب جامعه به دو گروه برخوردار/موفق و ندار/ناموفق تقسیم می‌شود.
علی سوفی

حجم

۷٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۴۶۱ صفحه

حجم

۷٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۴۶۱ صفحه

قیمت:
۱۴,۰۰۰
تومان