دانلود و خرید کتاب احکام و آثار قرض در فقه اسلام محمدحسین موسی‌خانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب احکام و آثار قرض در فقه اسلام اثر محمدحسین موسی‌خانی

کتاب احکام و آثار قرض در فقه اسلام

انتشارات:نشر عطران
دسته‌بندی:
امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب احکام و آثار قرض در فقه اسلام

احکام و آثار قرض در فقه اسلام کتابی نوشته محمدحسین موسی خانی است که در نشر عطران به چاپ رسیده است.

 درباره کتاب احکام و آثار قرض در فقه اسلام

قرض دادن سنتی نیکو از سنت‌های الهی است که عمل  به آن می تواند هم فرد و هم جامعه را از بسیاری از مشکلات دور ساخته و باعث تعالی ارزش‌های اخلاقی عاملان آن گردد؛ در واقع قرض‌الحسنه از منظر قرآن و سنت فرصتی برای کسب فضایل و رحمت الهی. این پژوهش به روش تحلیلی و توصیفی به بررسی احکام و آثار قرض در فقه اسلامی می پردازد و یافته های این پژوهش بیانگر این نکته بود که با ایجاد و توسعه‌ای فرهنگ قرض‌الحسنه علاوه بر این که آثار و برکات فراوان آن را در زندگی خویش تجربه خواهد نمود، که از جمله آن می‌توان برای پیشرفت و شکوفایی جامعه اشاره کرد زیرا در جامعه‌ای که دستگیری و گار گشایی از همدیگر رایج باشد روحیه‌ای ایثار، فداکاری، احسان و نوع دوستی تقویت می‌یابد آن گاه با قرض دادن به افراد، و یا ایجاد وکمک به صندوق‌های قرض‌الحسنه زمینه‌ای اشتغال، ازدواج و ده‌ها همکاری مفید دیگر برای جوانان نیازمند و خانواده‌های تهی دست فراهم نماید و از طرفی دیگر با گسترش سنت خوب قرض‌الحسنه، بساط چپاولگری ربا و ربا خواری و ده‌ها مفاسد مالی دیگر کم کم از بازار مسلمین برچیده خواهد شد در نتیجه می‌توان فاصله بین ثروتمند و فقیر را تقلیل بخشیده و جامعه را به سوی فضای سالم مالی و اعتدال اقتصادی سوق داد.

قرض در نظام فقهی و حقوقی و اخلاقی از جایگاه والایی برخوردار است، در واقع قرض الحسنه یک آزمون الهی است، همان طور که نماز، زکات و جهاد آزمون های الهی هستند و همه در این آزمون، سنجیده می شوند و در این عرصه درجه خلوص، مروت و انسانیت مشخص می شود. هر عقدی که منعقد می‌شود دارای آثاری می‌باشد. عقد قرض هم به همین شکل است زمانی که این عقد منعقد می‌شود موضوع عقد یعنی مال به مقترض انتقال داده می‌شود. به این معنی که او بعد از انعقاد عقد قرض به عنوان مالک مال تصور می‌شود. اگر موضوع عقد قرض عین معین بود در این حالت دارای منافع می‌باشد. از زمان انعقاد عقد این منافع به شخص مقترض تعلق می‌گیرد.

در دین مبین اسلام، توجه به نیازها و مشکلات یکدیگر و تلاش برای رفع آنها، شرط لازم و لاینفک مسلمانی شمرده شده است. عدم توجه به نیازهای یکدیگر و بی تفاوت بودن نسبت به مشکلات همنوعان، هرگز نمی تواند از ویژگی های یک انسان مکتبی باشد. پس قرض سنتی نیکو از سنت های الهی، و یکی از مباحث فقهی و نظام اقتصادی اسلام نیز است که عمل به آن می تواند هم فرد و هم جامعه را از بسیاری از مشکلات دور ساخته، و باعث تعالی ارزش های اخلاقی عاملان آن گردد؛ در واقع قرض الحسنه از منظر قرآن و سنت، یک «فرصت» تلقی شده است؛ فرصتی برای کسب فضایل و رحمت الهی.

 این پژوهش با توجه به اهمیت مسئله با شیوه کتابخانه‌ای و روش تحلیلی – توصیفی به بررسی آداب و احکام دین و قرض و آثار آن در فقه اسلامی پرداتخته است.

 خواندن کتاب احکام و آثار قرض در فقه اسلام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 دانشجویان و پژوهشکگران رشته فقه و مبانی حقوق مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب احکام و آثار قرض در فقه اسلام

با مراجعه به منابع و مراجع تحقیقاتی و پژوهشی کشور در زمینه آداب و احکام دین و قرض و آثار آن در فقه اسلامی پایان نامه ای انجام نشده است ولی در زمینه احکام دین و قرض و موضواعات مشابه چند مورد پژوهش دانشگاهی مشاهده گردید که به ترتیب نزدیکی به موضوع به آنها اشاره می گردد:

۱-(جبرائیل زاده، بررسی آیات الاحکام دَین و قرض، ۱۳۹۶) نتایج بررسی های این پژوهش نشان می دهد که موضوع قرض در قرآن؛ در چهارده آیه در سوره‌های مختلف؛ همراه انفاق و احسان به صورت‌های مختلف و با مشتق‌های گوناگون به صورت ماضی؛ مضارع؛ امر و مصدر طرح شده است. خدا در چندین آیات؛ به بیان های مختلف؛ آداب مربوط به قرض و دین را تشریع نموده اند بر اساس بررسی های انجام شده؛ یکی از اصل های مهمّ اسلامی؛ اصل قرض الحسنه (وام دادن بدون سود) می باشد که در قرآن و زندگی امامان علیهم السلام اهتمام بسیاری به آن داده شده است.

۲-(جوهری، بررسی فقهی الگوهای قرض الحسنه و شیوه های اجرایی آن از منظر فقه اهل بیت، ۱۳۹۷)

از منظر فقه اهل بیت و ارائه راهکارهایی جهت اصلاح آنها می باشد. صندوق های قرض الحسنه در سه بخش جذب سپرده های قرض الحسنه، پرداخت وام های قرض الحسنه و بالاخره دریافت اقساط وام‌ها صورت می‌گیرد. بررسی شیوه‌های مختلف صندوق‌ها در اجرایی کردن این سه مرحله حاکی از آن است که در برخی موارد مثل پرداخت جایزه از طریق شرکت در قرعه کشی و مشروط کردن وام به سپرده گذاری قبلی بنابر برخی دیدگاههای فقهی مورد خدشه بوده و نیازمند اصلاح می باشد اگر چه برخی دیدگاههای فقهی فقها هم آن را در فروض خاصی مورد تایید قرار داده اند همچنین در مواردی برخی کارمزدهای هم که دریافت می‌شود بیش از حد متعارف بوده و شبهه ربا در آن وارد می‌باشد. در خصوص جریمه تأخیر نیز که در برخی بانک‌های قرض‌الحسنه اعمال می شود اشکالاتی وجود دارد.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۹۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۷۰ صفحه

حجم

۱۹۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۷۰ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان