دانلود و خرید کتاب روان شناسی طلاق حسین ابوذری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روان شناسی طلاق اثر حسین ابوذری

کتاب روان شناسی طلاق

معرفی کتاب روان شناسی طلاق

روان شناسی طلاق کتابی به قلم نویسندگان، حسین ابوذری و دکتر پروانه رشیدپور است که در انتشارات نسل روشن به چاپ رسیده است.

 درباره کتاب روان شناسی طلاق

ازدواج یکی از باارزش‌ترین و مقدس‌ترین وقایع و فعالیت‌ها در زندگی اکثر بزرگسالان است که نه تنها مورد پذیرش و تایید اقوام و ملل مختلف در دنیا است، بلکه از جانب تمامی‌ادیان الهی نیز مورد تاکید واقع شده‌است، چنانچه در دین مقدس اسلام ازدواج به عنوان یکی از ارکان دین و حافظ نیمی‌از دین معرفی شده است. در فرهنگ ما نیز ازدواج سنتی خوشایند است که نه تنها خانواده‌ها، بلکه بیشتر جوانان هم، چه پسر و چه دختر آن را دوست دارند و انتظار دارند که در سن و موقعیت مناسب ازدواج کنند تا با تشکیل خانواده از دروازه ورود به دنیای بزرگسالی و استقلال بگذرند. در عین حال رسیدن به استقلال با خود مسئولیت‌هایی هم به همراه می‌آورد. با تشکیل خانواده جدید، جوان دیگر خود را تنها فردی از خانواده اولیه‌اش نمی‌داند.

در جامعه ما، ازدواج بیشتر از آن‌که عقلانی باشد، سنتی یا احساسی است. دختران و پسران اغلب یا بنا بر رسم جامعه و به عنوان بخشی از روند زندگی‌شان به ازدواج تن می‌دهند یا بدون مطالعه و آگاهی کافی با تکیه بر احساسات و بدون دقت در ابعاد گوناگون اخلاقی، جسمی‌و روانی با یکدیگر ازدواج می‌کنند. پس از تشکیل خانواده هم در صورت به وجود آمدن تعارض‌های زناشویی، به دلیل بی‌اطلاعی و ندانم‌کاری، به این مشکلات دامن می‌زنند. در حقیقت زوج‌های جوان ما در مرحله آشنایی پیش از ازدواج، به جای آن‌که با تفکر، احساسات منطقی و شعور تصمیم بگیرند، با فکر و احساسات والدین‌شان تصمیم می‌گیرند، چون آموزش درستی در این‌باره ندیده‌اند. مراجعه به مشاور براحتی می‌تواند آنچه را که نیاز دارند به آنها بیاموزد.              

نویسندگان در کتاب حاضر طلاق را از دیدگاه روان‌شناسی بررسی کرده‌اند و آثار مخرب آن را بر بر مردان و زنان مطلقه سنجیده‌اند. معنای طلاق در مشاوره و روان‌شناسی، نظریه‌های طلاق و اثرات روانی طلاق بر کودکان و نوجوانان از مباحث مهم دیگری هستند که این کتاب به آنها پرداخته است.

خواندن کتاب روان شناسی طلاق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 والدینی که جوانان در آستانه ازدواج دارند، جوانان و مشاوران خانواده مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب روان شناسی طلاق

از منظر مشاوره و روان شناسی طلاق، نه از هم پاشیده شدن یک خانواده بلکه در گیر کردن خانواده هر یک از زوجین نیز هست. به این معنی که به هیچ وجه امکان ندارد مشکلی مثل جدایی برای زوجی پیش بیاید ولی خانواده آنها در گیر نشود و شاید به همین دلیل باشد که دربدترین شرایط هم امروزه طلاق را پیشنهاد نمی‌کنند، چون آنقدر پیامدهای منفی دارد که هر چقدر هم مفید واقع شود، میزان ضرر و جنبه منفی آن بیشتر است. شاید در مشاوره پیش از طلاق در ظاهر و در اصطلاح می‌گویند: مرگ یک بار، شیون یکبار. ولی این شیون و ناراحتی حاصل از آن تا پایان عمر همراه فرد خواهد بود.

هر چقدر هم بگوییم مگر ما چند بار زندگی میکنیم پس حق داریم انتخاب کنیم، و پس از جدایی حتی اگر شرایط و موارد بهتری برای هر طرف پیش بیاید و هر چقدر هم جدایی را مایه پیشرفت خود بدانند، این را نباید فراموش کنیم که در طول زندگی انسان به صورت ناخود آگاه تنها با یک فرد مایل است که احساساتش را تقسیم کند. چون زمان در حال گذر است و ما هیچ وقت گذشته را نمی‌توانیم با فرد جدیدی تجربه کنیم. و همین امر باعث میشود که با ارزشترین دارایی ما که زمان ما باشد به نحوی بدون استفاده بماند و این خود احساس بدی ایجاد می‌کند.

هر چقدر هم بخواهیم طلاق را یک امر روتین و جهان شمول نشان بدهیم و جوری وانمود کنیم که انگار اتفاقی نیافتاده، ولی همیشه در گوشه ذهنمان، زندگی گذشته را با خود حمل میکنیم. چون بخشی از زندگیمان بوده و قابل حذف شدن نیست. از طرفی هم طلاق الزاما دلیل بر عدم موفقیت فرد در زندگی نیست.

موارد بسیاری دیده شده که کسی که در ازدواجها متعدد ناموفق بوده کما اینکه در زندگی فردی به سطح موفقیت بالایی رسیده و به گمان خود نفر اول رشته خود بوده. ولی وقتی از او در مورد زندگی شخصیش سوال بپرسیم جواب وی چه خواهد بود؟

این افراد خلا زندگی شخصی خود را در مسیر دیگر جبران کرده اند ولی اگر به بالاترین سطح هم برسند از زندگی شخصی خود و مخصوصا در خلوت خود ابراز نارضایتی میکنند. پس به خاطر داشته باشیم زندگی تجمیع آرامش و آسایش است. آسایش در زندگی بستگی به محیط و ارتباط با دوستان یا محل کار دارد. ولی آرامش درونی و آرامش فکری با آسایش از محیط اطرف تفاوت دارد. و تا وقتی این دو در کنار هم نباشند، فرد احساس خوبی نخواهد داشت و اگر ابراز خوشحالی هم بکند، تمارض است.

قرار نیست همه زوج‌ها، تمام راه حل جدایی را بدانند. خوشبختانه مردم جامعه ما نگاه خوبی به مشاوران و درمانگران و مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره پس از ازدواج دارند و آنها را همراه خود در طول مراحل جدایی می‌دانند.

متاسفانه در کشور ما همانطور که عجولانه ازدواج میکنند که منجر به جدایی می‌شود، همانطور هم طلاق عجولانه می‌گیرند که منجر به پشیمانی و آسیب‌های شدید می‌شود.

اهمیت مشاوره پیش از طلاق

عواملی که باعث ایجاد طلاق می‌شوند را می‌توان به شرح زیر نام برد

بی وفایی و خیانت

مشاوره پس از طلاق نشان می‌دهد یکی از دلایل طلاق، بی وفایی و خیانت یکی از دو طرف و گاه بی بند و باری هر دو است. خیانت دلایل مختلفی دارد که عدم علاقه نسبت به همسر، سردمزاجی و مشکلات جنسی همسر، تعارض‌های بین زوج‌ها، ابتلا به بیماری روانی مانند ابتلا به افسردگی و بیماری‌های شدید روانی، مقابله به مثل و انتقام جویی از این موارد هستند. برون ریزی هیجانی یکی از دفاع‌های روانی است که فرد با آن هیجانات خود را بیرون می‌ریزد، بدون آنکه در مورد آن صحبت کند. همسری که خیانت می‌کند در واقع نیازهای عاطفی و جنسی ارضا نشده و کشمکش‌های حل نشدهٔ خود (مانند نیاز به رابطهٔ صمیمانه، تمایل به ارضای جنسی، رنجش و خشم(را تخلیه و خود را به نوعی ارضا می‌کند.

این نوع برون ریزی هیجانی شیوه ای ناسالم و مخرب است، زیرا فرد خیانت کننده به جای این که همسرش را از خلأ ناشی از نیازهای ارضا نشده اش آگاه سازد، به منظور تنبیه همسر دست به اقدامی‌مخرب می‌زند.

بدرفتاری و آزار دیدن از همسر: مشاوره تلفنی طلاق آزار جسمانی و بدرفتاری عاطفی و بی اعتنایی و محدود کردن همسر را از دلایل طلاق می‌داند.

پیشرفت یکی از زوج‌ها

پیشرفت مالی و تحصیلی یکی از زوج‌ها و مخصوصا تغییر موقعیت کسی که پیشرفته زیادی داشته می‌تواند عامل جدایی باشد.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۸۲ صفحه

حجم

۵۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۸۲ صفحه

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان