دانلود و خرید کتاب فصوص‌الحکم و نقش‌الفصوص محی‌الدین عربی ترجمه حیدر شجاعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فصوص‌الحکم و نقش‌الفصوص اثر حیدر  شجاعی

کتاب فصوص‌الحکم و نقش‌الفصوص

معرفی کتاب فصوص‌الحکم و نقش‌الفصوص

کتاب فصوص یا فصوص‌الحکم اثر شیخ اکبر محی الدین بن عربی، از کتب مشهور تصوف و عرفان نظری است. فصوص جمع واژه فص به معنای نگین است و فصوص‌الحکم نگین‌های حکمت معنا می‌دهد. عناوین بخش‌های بیست و هفتگانه این کتاب به این صورت است: فصّ حکمة إلهیة فی کلمة آدمیّة، فصّ حکمة نفثیة فی کلمة شیثیّة، فصّ حکمة سبّوحیّة فی کلمة نوحیّة و...

نقش الفصوص نیز خلاصه‌ای از همین اثر است.

متن اصلی فصوص الحکم در سال ۶۲۷ هجری قمری در زمانی که ابن عربی اندلسی در دمشق می‌زیسته تألیف شده‌است و آن‌طور که ابن عربی در مقدمۀ کتاب خود آورده، متن آن از سوی پیامبر اسلام (ص) بر وی الهام گردیده است!

هرچند این اثرِ معروف و جهانی بارها به چاپ رسیده و دانشمندان و عرفا و محقّقان فراوان بر آن شرح‌ها نوشته‌اند. اما مترجم خلأ وجود ترجمه‌ای ساده و روان از این متن پیچیده و کاملاً عرفانی احساس نموده؛ لذا در اینجا سعی شده حتّی‌الامکان متن اصلی عربی را به ترجمه‌ای ساده و آزاد برگرداند. همچنین سعی شده شرحی مقایسه‌ای و تطبیقی از میان سایر شرح‌های کهن و معاصر - عربی و فارسی - به همراه رسالۀ «نقش الفصوص» که گزیدۀ شرح ابن‌عربی بر فصوص الحکم است، ارائه نماید؛ و نقش هر فصّ ذیل همان فصّ آورده شده‌است. این اثر را جامی و شاه نعمت الله ولی کرمانی در قرن نهم هجری به فارسی ترجمه کرده‌اند. نجیب مایل هروی در مقدمۀ «رسائل ابن‌عربی» معتقد است که ترجمۀ فارسی این متن در بسیاری از موارد فرسنگ‌ها دور از اصل متن عربی است؛ و گاهی مترجمان قسمتی از عبارات متن را نادیده گرفته و به ترجمۀ آن نپرداخته‌اند.

در اینجا سعی شده حتّی‌الامکان ترجمه‌ای ساده و روان از اصل متن عربی تقدیم مشتاقان گردد.

فتوحات مکیه ۱
شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی
فصوص الحکم و مکتب ابن عربی (شرح فصوص الحکم)
ابوالعلا عفیفی
مونس العشاق
ش‍ه‍اب ال‍دی‍ن‌ س‍ه‍روردی‌
دفتر روشنایی
محمد بن علی سهلگی
غرقه‌‌ی دریای خاک
محمدصادق رئیسی
شرح رساله‌ی فی حقیقة‌العشق
ش‍ه‍اب‌ال‍دی‍ن‌ س‍ه‍روردی‌
الهیات نجات: تقریرات دروس آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی (جلد ۲)
سیدحسن سعادت مصطفوی
مسئله شر از دیدگاه مولوی
کاظم بازافکن
من طبیعی، من انسانی، تکامل
علامه محمدتقی جعفری
عارفان راز و دیدگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی
علیقلی محمودی‌بختیاری
حسین بن منصور حلاّج، شهید راه حقیقت و عشق
یاشار نوری ئوزترک
حبیب و محبوب (شرح یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ)
صادق نیک‌پور
انسان کامل در نگاه عطار
بهجت‌السادات حجازی
فتوحات مکیه جلد ۴
محی‌الدین ابن‌عربی
اسپینوزا و کتاب اخلاق
ژنویو لوید
اسرار مرگ
یحیی یثربی
سراج السالکین
ملامحسن فیض کاشانی
فتوحات مکیه جلد ۳
محی‌الدین ابن‌عربی
زبان شعر در نثر صوفیه
محمدرضا شفیعی کدکنی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
«حقیقت، خداست و خدا وجود دارد؛ از آن جهت که حقیقت وجود دارد».
plato
گویند درویشی از شیخ ابوسعید ابوالخیر پرسید: ای شیخ! او را از کجا جوییم؟ شیخ گفت: کجایش جُستی که نیافتی؟ اگر قدمی به صدق در راه طلب نهی، در هرچه بنگری او را بینی!
plato
هر کسی راهی دارد و صراطِ همه در خویش نهان است. هر که راهش را بیرون از خود بجوید و از خویشتن غافل شود، کج‌راهه رفته است. حلاّج گوید: «راه‌های رسیدن به خدا به تعداد نفوس خلایق است». اگر آدمی به مذهب (راه) نیاز دارد، برای این است که به چند سؤالش پاسخ گویند: از کجا آمده‌ایم؟ برای چه آمده‌ایم و برای آنچه که آمده‌ایم چگونه عمل نماییم تا بدانیم به کجا خواهیم رفت؟
plato
«آدمی به خدا نزدیک‌تر از آن است که گمان می‌برد. خویشتن را با خدای خویش بشناس؛ و خدای خویش را هم با خویشتنِ خویش. با چشمِ بصیرِ خدا بنگر، و با گوشِ او بشنو، تا بتوانی با زبانش سخن بگویی. خود را پنهان مکن، و در تجلّی اسماء، خویشتن را آشکار ساز؛ تا خدا نیز برای تو آشکار شود!»
plato
نسبت آدم با جهان هستی مانند نسبت نگین با انگشتر است. او نگین و نقش و نشان و ملک و ملکوت و مُهر خداوندی است. از اینرو وی را خلیفه نامید؛ زیرا خداوند او را حافظ و نگهدارندۀ خلقش نهاد. به مثابۀ مُهر نگینی است که باعث حفظ خزینه و دارایی‌های مُلک شود
plato
در اواخر ماه محرّم سال ۶۲۷ در شهر دمشق، پیامبر (ص) را در رؤیایی بشارت‌گر دیدم درحالی که کتابی در دست داشت، و به من فرمود: «این کتاب فُصوصُ الحِکَم» است. آن را بستان و بر مردم عرضه کن تا از آن بهره‌مند شوند». گفتم: آنچنان که به ما امر فرمودند؛ گوش به فرمان خدا و رسولش و اولی‌الامرِ ما. پس نیّتم را خالص و هدفم را معطوف نوشتن بی‌کم و کاست سخنان رسول (ص) کرده و این آرزو را عملی و محقّق ساختم و از خداوند متعال خواستم که مرا در این راه یاری کند تا هرگز شیطان نتواند بر من و امثال من چیره شود. از خداوند خواستم نیرویی به من دهد تا بتوانم نوشته‌ها و گفته‌ها و اندیشه‌هایم را با بیانی سُبحانی و دَمی ملکوتی و روحانی عرضه نمایم تا تنها نقل کننده باشم و نه تصرّف کننده. لذا از اهل الله (اهل دل) می‌خواهم تا این نثر را مقدّس و به دور از خواهش‌های نفس بدانند. امیدوارم حق‌تعالی دعای مرا مستجاب کند؛ زیرا من تنها آنچه به من القاء شده بود نوشتم. نه پیامبری هستم و نه رسول.
plato
هر کسی راهی دارد و صراطِ همه در خویش نهان است. هر که راهش را بیرون از خود بجوید و از خویشتن غافل شود، کج‌راهه رفته است. حلاّج گوید: «راه‌های رسیدن به خدا به تعداد نفوس خلایق است».
Husayn Parvarde
ابن عربی در مقدمۀ کتاب خود آورده، متن آن از سوی پیامبر اسلام (ص) بر وی الهام گردیده است!
plato
حال به حکمت خلقت صورت ظاهری او پی‌بردید و دریافتید که منظور از خلقت روح آدم، صورت باطنی خداوند است. پس او هم حق است و هم خلق. آدم همان نفس واحده‌ای است که نوع انسانی از آن آفریده شده و مستحقّ خلافت گردید.
¤¤¤¤
وی معتقد است که معراج و تقرّب خاصّ مرسلین نبوده، بلکه هر سالکی می‌تواند به منزلتِ «قاب قَوسَین أو أَدنی» برسد؛ اسماء الهی را در درون خویش متجلّی کند و مراتب کمالی را با تجربۀ الهی و توسّل به اسماءِ انبیاء و اولیاء در اندرون خویش اِحیاء کند.
plato

حجم

۱۹۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۳۷ صفحه

حجم

۱۹۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۳۷ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
۲۰,۰۰۰
۵۰%
تومان