دانلود و خرید کتاب نظریه‌ی سیستم‌های پیچیده شروین وکیلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظریه‌ی سیستم‌های پیچیده اثر شروین وکیلی

کتاب نظریه‌ی سیستم‌های پیچیده

نویسنده:شروین وکیلی
انتشارات:نشر شورآفرین
امتیاز:
۴.۰از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نظریه‌ی سیستم‌های پیچیده

«ما را نشاید که با چیزها جدا جدا روبرو شویم، یا اشتباه‌های جدا جدا کنیم.»-نیچه «نظریه‌ی سیستم‌های پیچیده» نوشته دکتر شروین وکیلی(-۱۳۵۳) نویسنده و جامعه‌شناس معاصر ایرانی است. امروزه نظریه‌ی سیستم‌های پیچیده یکی از ستون‌های استوار علم و پایه‌های ضروری شناخت است. با این وجود، به حکم گسستِ تاریخی ناشی از فاصله‌ی جغرافیایی‌مان از غرب، در فضای علمی کشورمان رد پایی از بحث‌های مربوط بدان دیده نمی‌شود. این کتاب تلاشی است برای معرفی این نظریه برای خوانندگان فارسی‌زبان. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: سازگاری همتای بقاست و طبیعی است که کارکردهای سیستم در راستای آن همگرا شوند. سیستمی که خواستار سازگاری است، باید بتواند دست کم دو کار را انجام دهد: نخست، تصویری دقیق از وضعیت موجود در دست داشته باشد، و دوم، تصویری روشن از وضعیت مطلوب را در خود ایجاد کند. این بدان معناست که سیستم برای مقاومت در برابر فشار محیط، باید بتواند محیط و جایگاه خویش در آن (وضعیت موجود) را به همراهِ موقعیت پایدارترِ قابل‌دستیابی (وضعیت مطلوب) درک کند. سیستم باید بتواند جایگاه خویش بر فضای حالت را بفهمد، و نقاط پیشاروی خود را هم، به همراه جذب کننده‌های بالقوه شناسایی نماید. سیستم برای برآورده کردنِ این نیاز، باید تصویری از محیط و خود را در دست داشته باشد. این تصویر، بازنمایی نامیده می‌شود. بازنمایی، دو تصویرِ جداگانه را در بر می‌گیرد. نخست وضعیت محیط، و دوم وضعیت سیستم بر زمینه‌ی آن. این دو تصویر، ماهیت تنش و راه رها شدن از آن را هم نشان می‌دهند. سیستم از راه رده‌بندی کردنِ شباهت‌ها و تفاوت‌ها -یعنی صورتبندی کردن تقارن‌ها و شکست‌های تقارن- عناصر و روابط را رده‌بندی کرده و ساده می‌کند. با این روش، انعکاس تصویر محیطِ آشوبناک در سیستم منظم ممکن می‌شود.

نظرات کاربران

khalil khoshrou
۱۳۹۹/۰۳/۲۷

کتابهای دکتر وکیلی تقریبا میشه گفت به روز ترین منابع در موضوع خودش هست و بسیار روان و قابل استفاده توصیه میکنم حتما استفاده کنید.

amir
۱۴۰۰/۰۱/۲۳

مفاهیم مرتبط با سیستم های پیچیده را توضیح می دهد و به هم ارتباط می دهد. خیلی خوب و روان هست و البته نیازمند کمی تعمق.

رهرو
۱۴۰۲/۰۸/۰۱

کتاب عمیقیه.باید آهسته آهسته بخونین.اگر تونستین سریع بخونین یا خیلی متخصص هستین یا درست نخوندین. این کتاب رو باید جرعه جرعه خوند.مثل نوشیدن یه نوشیدنی خیلی گازدار میمونه.

ali
۱۳۹۹/۰۷/۲۷

آقای وکیلی تو هر زمینه ای کتاب نوشته. چطور میشه تو قرن ۲۱ ، با این حجم از دانش و اطلاعات کسی پیدا بشه که تو روانشناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، تاریخ، ادبیات و فلسفه صاحب نظر باشه؟ فقط کم مونده راجع

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
کتابی که ذکرش گذشت، متن خیلی مهمی نبود. بیانی عامیانه از برهان گودل بود، که عدم‌تمامیت تمام دستگاه‌های نظری را اثبات می‌کرد. هرچند در نگاهِ اول محتوایش ارتباطی با جاه‌طلبی‌های علمی‌ام پیدا نمی‌کرد، با خواندنِ آن ستون فقرات آن تصویر شاد و کودکانه از استحکام علم در هم شکست. پرسش‌ها و تردیدهایی در بنیاد دژی که مدت‌ها نفوذناپذیر می‌دانستمش، رسوخ کرد، و چیزهای محکم زیادی - مهمتر از همه، "عینیت"- را به لرزه افکند. گویی برهان گودل -به شکلی غیرمستقیم،- قطعیتِ ناشی از تحویل‌انگاری را در چشمانم شکسته باشد.
محمد طاهر پسران افشاریان
دو پرسش اصلی هم داشتم: ماهیت حیات، و چیستی شناخت، که اولی را در مولکول‌های شیمیایی و دومی را در روابط نورون‌ها جستجو می‌کردم.
محمد طاهر پسران افشاریان
سیستم تکاملی، سیستمی خودزاینده است که دارای زیرسیستمِ همانندساز باشد، در جریان همانندسازی اشتباه کند، و زیر تأثیر انتخاب طبیعی قرار بگیرد. شرط نخست، در سیستم‌هایی که در حدِ تفکیک همانندساز از اندرکنشگر تمایز پیدا کرده باشند، صدق می‌کند. شرط دوم همواره راست است، چرا که همانندسازی وجود ندارد که بدون خطا کار کند. فرآیند رونویسی اطلاعات، شکلی از پردازش اطلاعات است و همواره با نوفه آغشته است. شرط سوم هم چنان که دیدیم، به حضور منابع باز می‌گردد. نخستین کسی که اهمیت این سه شرط را برای سیستم‌های تکاملی درک کرد، داروین بود
محمد طاهر پسران افشاریان
نظام شناختی‌ای در مسیر تکامل موفق خواهد بود که بتواند دست کم سه نوع کارکرد را به انجام رساند. نخست، باید بتواند بازنمایی کارآمدی از جهان خارج پدید آورد و سازگاری سیستم زنده با آن را تضمین کند. دوم، باید امکان تبادل اطلاعات با سایر نظام‌های شناختی را فراهم کند و توافقی اجتماعی را در مورد معنای این بازنمایی‌ها ایجاد نماید. سوم آن که باید بازنمایی به نسبت دقیقی از خویش نیز داشته باشد و الگوی رفتار و روند انتخاب‌های عملیاتی خویشتن را به کمک آن مدیریت کند. این سه کارکرد، به سه نوع فشاری باز می‌گردد که از سوی من، دیگری و جهان، به سیستمِ شناسنده وارد می‌شود و روند انتخاب طبیعی وی را تنظیم می‌کند.
رهرو
چهار اصل موضوعه برای هر نظام شناخت علمی وجود دارد: الف) چیزی مستقل از ذهن شناسنده و بیرون از آن هستی دارد. ب) آن چیز قابل شناسایی است. پ) تحول آن هستی بیرونی، در خودِ آن - و نه در ذهن شناسنده- ریشه دارد. ت) آن هستی بیرونی شناختنی هست ولی فهمیدنی نیست. این هستی بیرونی را مهروند می‌نامیم.
رهرو

حجم

۳۱۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۰۱ صفحه

حجم

۳۱۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۰۱ صفحه

قیمت:
۲,۰۰۰
تومان