دانلود و خرید کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (جلد دوم) غلامرضا کرباسچی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (جلد دوم) اثر غلامرضا کرباسچی

کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (جلد دوم)

معرفی کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (جلد دوم)

کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (جلد دوم) نوشتۀ غلامرضا کرباسچی در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. این کتاب، موضوع احیای تشیع در عرصۀ سیاسی ایران را از ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ بر اساس خاطرات و روایات شرح می‌دهد.

درباره کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (جلد دوم)

جلد دوم کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، مربوط به وقایع سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ است. این وقایع بر مبنای گفته‌ها و روایت‌های مختلف جمع‌آوری شده و در ۶ بخش تدوین شده است. دومین جلد از کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در واقع مجموعه‌ای است از خاطرات مبارزان سیاسی عصر پهلوی و شاهدان عینی در سال‌های دهۀ ۱۳۴۰ خورشیدی. راویان این خاطرات، افراد حاضر در نهضت ۱۵ خرداد هستند. از جمله راویان این کتاب می‌توان به افرادی چون سید علی‌اکبر محتشمی، حجت‌الاسلام آل‌طه، علی دوانی، سید ابراهیم خسروشاهی محمدعلی گرامی، مهدی عراقی، فضل‌الله صلواتی، عبدالمجید معادیخواه، سید محمود دعایی و... اشاره کرد.

بخش اول کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (جلد دوم)، مرجعیت بعد از آیت‌الله بروجردی نام دارد. در این بخش، دربارۀ اقدامات حکومت در راستای تضعیف مرجعیت پس از درگذشت آیت‌الله بروجوردی، انتقال مرجعیت از ایران به نجف و مقاومت حوزۀ علمیه در برابر آن است. بخش دوم، انجمن‌های ایالتی و ولایتی نام دارد. در این بخش، نخستین برخورد روحانیت با حکومت پس از رحلت آیت‌الله بروجردی بررسی شده است؛ زیرا روحانی‌ها به‌دلیل موضوع این لوایح که در آن قسم خوردن به کتاب آسمانی به‌جای قرآن و حق رأی به زن‌ها در نظر گرفته شده بود با آن به‌شدت مخالف بودند. در ادامۀ این بخش، فعالیت‌های مراجع و روحانیان علیه این لوایح و در نهایت لغو آن به دست دولت تشریح شده است.

عنوان بخش سوم، انقلاب سفید است. انقلاب سفید، برنامه‌ای جامع و همه‌جانبه از سوی دربار به‌منظور اصلاح امور اجتماعی و بهبود وضع اقتصادی بود. این بخش از کتاب، دربارۀ مقاومت و اقدامات مراجع در برابر این برنامه است. بخش چهارم کتاب، فیضیه نام دارد. این بخش، شرح ماجرای مدرسۀ فیضیه اختصاص یافته است. بخش پنجم، فیضیه تا عاشورا نام دارد. این بخش دربارۀ وقایع بعد از فیضیه و رویارویی روحانیت با حکومت است و موضوع فعالیت‌های روحانی‌ها و مردم برای زنده‌نگه داشتن خاطرۀ فیضیه تا محرم را در بر می‌گیرد و مراسم عزاداری که در تهران و شهرستان‌ها برپا شدند. بخش ششم، عاشورا در تهران نام دارد و به واقعۀ تظاهرات تهران در عاشورا قبل از واقعۀ ۱۵ خرداد می‌پردازد. در انتهای کتاب نیز اسناد،‌ تصاویر و زندگی‌نامۀ راویان این خاطرات گنجانده شده است.

خواندن کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (جلد دوم) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران کتاب‌های تاریخی به‌ویژه تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۱

تعداد صفحه‌ها

۵۳۳ صفحه

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۱

تعداد صفحه‌ها

۵۳۳ صفحه

قیمت:
۹۹,۰۰۰
تومان