دانلود و خرید کتاب ماجراهای جاودان در فلسفه هنری توماس ترجمه احمد شهسا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ماجراهای جاودان در فلسفه اثر هنری توماس

کتاب ماجراهای جاودان در فلسفه

معرفی کتاب ماجراهای جاودان در فلسفه

کتاب ماجراهای جاودان در فلسفه نوشتهٔ هنری توماس و دانالی توماس و ترجمهٔ احمد شهسا است و گروه انتشاراتی ققنوس آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب ماجراهای جاودان در فلسفه

از سرگذشت‌های دل‌انگيز، ماجراهای فلسفی كه اين كتاب شرح آن‌ها را به عهده گرفته، از همه جذاب‌تر و خواندنی‌تر است زيرا هيچ سير و سياحتی پرشورتر از صعود به قله حكمت و دانش و هيچ مسافرتی پرهيجان‌تر از پروازهای فكری و فلسفی نيست. برای كسانی كه به ماجراهای مرموز و اسرارآميز دلبستگی دارند، فلسفه از همه مرموزتر است.

ما كه هستيم و از كجا آمده‌ايم؟ خالق ما كيست و علت آفرينش ما چيست؟ پرسش‌هايی كه همواره روح ما را در تب و تاب داشته است.

کتاب ماجراهای جاودان در فلسفه كسانی را كه ذهنی روشن و قلبی مشتاق دارند به تماشای بزرگ‌ترين و جذاب‌ترين درام روحی جهان می‌خواند و زندگی دراماتيک و شورانگيز بزرگ‌ترين انديشمندان را از مقابل نظرشان می‌گذراند.

فيلسوفان حقيقی و پيشرو، مردمی خيال‌پرداز و گوشه‌نشين نبودند كه همواره غرق توهمات و افكار خويش باشند بلكه سربازانی بی‌باک و پيشتازانی متهوّر و با شهامت بودند كه با ظلم و ستم و ناروايی‌ها به ستيزه و جدال برخاستند و چنان‌كه خواهيم ديد، در راه حق و حقيقت، فقر و مذلت و شكنجه و تبعيد و استهزای مردمان و حتی مرگ را با رويی گشاده پذيرا شدند. باشد كه حقيقت مردمان را داناتر گرداند و حكمت و دانش آزادشان سازد.

از اين روی، اين كتاب تنها به شرح وقايع كلی اكتفا نكرده بلكه سرگذشت هر يک از اين بزرگان را باز نموده‌است تا معلوم شود چگونه عقيده تازه‌ای پديد آمده، افق‌های فكری جديدی گشوده شده، اشتباهات عظيم اصلاح گرديده و انسان به پيروزی‌های معنوی نايل شده است. با آن‌كه سعی بر اين است تا اعمال مورد بحث قرار گيرند نه عاملين آن‌ها، شرح حيات پرماجرای فيلسوفان بخش اصلی كتاب را شامل است.

در هر بخش تصوير دل‌انگيز و جاندار يک عقيده و فكر، در قاب وجود كسی كه آن را به جهانيان عرضه داشته است، نشان داده شده است. در نقاشی اين تصاوير سعی شده است تاريكی‌ها و سايه‌ها نيز چون روشنی‌ها نمودار گردد، زيرا حتی فيلسوفان هم كه از مردمان عادی فراتر و از فرشتگان فروترند، گاه مرتكب كارهايی می‌شوند كه به دشواری می‌توان آن‌ها را با معيار افكارشان سنجيد.

اما حقيقت اين است كه بيشتر فيلسوفان سعی كرده‌اند ظلمتكده خاكی را روشنی بخشند و ما را به سوی كمال انسانی يعنی به سوی عشق به حكمت و حكمت عشق رهنمون گردند.

خواندن کتاب ماجراهای جاودان در فلسفه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ماجراهای جاودان در فلسفه

«اچ. جی. ولز در كتاب عصر ماشين، ما را بر روی شهپر خيال، به آينده‌های بسيار دور به سير و گشت می‌برد. هر گاه بدين طريق راه گذشته در پيش گيريم، پس از پيمودن مسافتی به مدت ۲۴ قرن، در سال ۳۹۹ ق.م خود را در يكی از خيابان‌های شهر آتن خواهيم يافت.

در راهی هستيم كه به دادگاه منتهی می‌شود ــ دادگاهی كه به‌زودی محاكمه سقراط در آن آغاز می‌گردد. شهر آتن تركيب عجيبی از زشتی و زيبايی است. قصرهای مرمرين و مجسمه‌های طلايی در سويی چشم را مسحور می‌كند و در سوی ديگر انسان تا زانو در گل ولای و زباله فرو می‌رود. مردم شهر نيز روحيه‌ای به‌شدت متضاد دارند. از ايجاد و ابداع و نابود كردن يكسان محظوظ می‌شوند. به وحدت و هماهنگی عشق می‌ورزند و در عين حال زندگی سياسيشان از نابسامانی و پريشانی مداوم مشحون است. با خدايان راز و نياز می‌كنند ولی همسايگان را فريب می‌دهند. ملتی هستند از وحشی‌های بااستعداد ــ بااستعداد در هنر خويش و وحشی در رفتار با يكديگر. ساختن انگشت معيوبی در مجسمه گناهی عظيم است. ولی قطع كردن انگشتان اسيران دشمن را كاری شايسته و ميهن‌پرستانه می‌شمارند.

اين‌ها هستند مردمی كه به دادگاه می‌روند تا در حق خردمندترين انسان عصر خويش داوری كنند. اين مردم با مغزهای درخشان و دل‌های بی‌ثبات تحت‌تأثير عواطف و احساسات چون شعله‌ای در دست باد مشتعل می‌شوند. به ياد بياوريم كه در همين چند سال پيش بزرگ‌ترين مجسمه‌ساز خويش را، به نام فيدياس به اتهامی ساختگی به مرگ در زندان محكوم كردند.

نبوغ در آتن باستان ارمغانی زهرآگين و خطرناك بود.

چون به دادگاه قدم می‌گذاريم مشاهده می‌كنيم هيئت دادرسان در جاهای خود قرار گرفته‌اند. بيش از پانصد تن دادرس حضور دارند ــ جمع كثيری كه گويی بيش‌تر مأمور ايجاد آشوب و اضطرابند تا وظيفه‌دار تحقيق و دادرسی.

جلسه رسميت يافته و سه نفر شاكی آماده‌اند كه بيانات خود را شروع كنند. متهم را به جايگاه خود می‌آورند. همهمه و هيجانی در حاضران پيدا می‌شود و فقط سقراط است كه همچنان آرام می‌ماند.

اين فيلسوف به‌تحقيق برجسته‌ترين شخصيت دادگاه است. با اين‌كه هفتاد ساله است چون مردی چهل ساله استوار و محكم گام برمی‌دارد.

بشره‌اش به علت اين‌كه تمام عمر خود را در زير آسمان به تعليم پرداخته، زيتونی و تيره است. حكيمی است دوره‌گرد و بی‌اجر و مزد.»

نظرات کاربران

Mohsen Khodaei
۱۴۰۳/۰۳/۰۵

برای منی که ناآشنا به فلسفه و تاریخچه آن هستم بسیار جذاب بود که به طور خلاصه بدانم هر فیلسوف در چه عصری و چگونه زندگی کرده و مهمتر تر از آن چه نظرات و دیدگاه هایی داشته است.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
«زندگی آرامی اختيار كن. به اندازه بخور و بنوش و از مصاحبت دوستان خندان و سرخوش بهره برگير.»، «بسيار مهم‌تر است كه بدانی با چه كسی همسفره و همپياله هستی تا اين‌كه بدانی چه می‌خوری و چه می‌نوشی.
Mohsen Khodaei
«مشكل همه ما در اين است كه از همسايگان خويش انتظار داريم با ما رفتاری نيكوتر از آن داشته باشند كه ما با آن‌ها داريم.»
Mohsen Khodaei
«آن‌گاه كه فيلسوفان فرمانروا شوند يا فرمانروايان قدرت و روح فلسفی بيابند، فقط در آن موقع است كه نژاد بشر از مصايب و مشكلات آزاد می‌شود و به روشنايی در می‌آيد.»
Mohsen Khodaei
«آن كه به كم خرسند است بيش از همه دارد.» قناعت و خرسندی نزديك‌ترين راه وصول به امنيت است. زيادت‌طلبی و آزمندی راهی است طولانی و پررنج كه پايانی ندارد. سبزه باغ همسايه در آن سوی پرچين سبزتر می‌نمايد ولی چون نزديك می‌شوی آن را همچون سبزه باغ خويش بی‌طراوت می‌يابی و باز سبزه‌های دورتر شاداب‌تر جلوه می‌كند و تو را به سوی خويش می‌كشد. همه‌اش در اضطراب و گرسنگی و ترس هستی و از خرسندی و امنيت اثری در تو نيست.
Mohsen Khodaei
«آن كه به كم خرسند است بيش از همه دارد.»
Mohsen Khodaei

حجم

۳۷۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۴۲۳ صفحه

حجم

۳۷۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۴۲۳ صفحه

قیمت:
۷۲,۰۰۰
تومان