دانلود و خرید کتاب اقتصاد اطلاعات تقی ترابی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اقتصاد اطلاعات اثر تقی ترابی

کتاب اقتصاد اطلاعات

معرفی کتاب اقتصاد اطلاعات

کتاب اقتصاد اطلاعات یا اقتصاد مبتنی بر اطلاعات چه تحولی را رقم خواهد زد؟ اثری مشترک از دکتر تقی ترابی و مهندس علی ثاقب موفق است.

 درباره کتاب اقتصاد اطلاعات

قتصاد و اطلاعات دو موضوع به هم مرتبط هستند. به عبارتی باید گفت آمار و اطلاعات به اقتصاد وابسته‌اند. جنس تمام مباحث اقتصادی، به‌نوعی تحلیل و بررسی اطلاعاتی است که ماهیت مالی دارند. آمارهای اقتصادی، اعتبار، ارزش‌افزوده و بهای تمام‌شده، به‌نوعی هم اطلاعات تحلیل‌شده و هم درباره اقتصاد است. بنابراین نمی‌توان اطلاعات و اقتصاد را به‌راحتی از هم جدا کرد. به عبارتی اقتصاد و اطلاعات اقتصادی تقریبا یک عینیت واحد هستند. اقتصاد، علم انتخاب است و انتخاب هم در سایه وجود اطلاعات و استفاده درست از آن صورت می‌گیرد. اطلاعات، اساس هرگونه پیش‌بینی و تصمیم‌گیری مبتنی بر آن است و تصمیم‌گیری از نوع اقتصادی و مالی اهمیت ویژه‌ای برای انسان دارد. از این رو، این موضوع وابستگی بین اطلاعات و اقتصاد را در دنیای کنونی نمایان می‌سازد.

کتاب حاضر علاوه بر توجه به مفاهیم پایه‌ای و اصولی علم اقتصاد به مباحث نوین اقتصاد و اقتصاد اطلاعات‌محور و تحلیل آن‌ها می‌پردازد.

این کتاب نگاه جدید و متفاوتی به موضوع اقتصاد دارد بنابراین با خواندن و درک مفاهیم آن، ممکن است دیدگاه شما نسبت به آن تغییر کند یا اصلاح شود و مسیری را پیش چشم شما برای آینده‌ای توأم با ملاحظات اقتصادی سالم قرار دهد.

در اینجا با شرح و بررسی اقتصاد، اقتصاد اطلاعات و نقش فناوری اطلاعات در اقتصاد، جنبه‌های مختلف و ارزشمند آن تحلیل و تبیین شده و خواننده با به‌کارگیری مفاهیم و اصول اساسی آن، می‌تواند یک راهبرد مناسب برای خود در زندگی حرفه‌ای و شخصی‌اش تدوین کند تا آینده‌ای بهتر را برای خود رقم بزند.

 خواندن کتاب اقتصاد اطلاعات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و پژوهشگران حوزه اقتصاد و فناوری اطلاعات مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب اقتصاد اطلاعات

در دهه‌های اخیر با رشد آگاهی و دانش علمی در زمینه کاربردهای فناوری اطلاعات، شاهد رشد روزافزون اهمیت اطلاعات در اقتصاد مرتبط با کالا بوده‌ایم. با مشاهده این روند و مواردی از این دست که با سیاست اطلاعات مربوط هستند، به‌تدریج نقش صنایع اطلاعاتی در ساختار اطلاعات مشخص می‌شود. حال باید دید اندازه اقتصاد اطلاعات چقدر است؟ ارتباط بین بخش‌های اطلاعاتی و سایر بخش‌های اقتصاد چیست؟ پاسخ به این سؤالات باید قبل از بررسی نقش سایر بخش‌ها مد نظر قرار گیرد.

توسعه درآمد ملی و حساب تولید اقتصاددانان (NIPA) روشی سیستماتیک را برای اندازه‌گیری فعالیت‌های اقتصادی مهیا کرده و مرزهای مفهومی اقتصاد را با شناسایی فعالیت‌هایی که مشمول و غیرمشمول است، فراهم می‌کند. به هر حال موضوع اقتصاد اطلاعات نسبتاً جدید است. فریتز ماچلوپ (Fritz Machlup) در سال ۱۹۶۲ به این مفاهیم پرداخت و آن را منتشر کرد، در حالی که در آن زمان هنوز مفهوم اقتصاد اطلاعات واضح و عمومی نبود. سؤال این است که آیا NIPA می‌تواند اندازه متناسب اقتصاد اطلاعات را تعریف کند، یا برای ساختار اقتصادی جدید باید سرویس‌ها و کالاهای اطلاعاتی بازتعریف شوند.

پیشرفت فناوری اطلاعات به تقویت اقتصاد و تغییرات اجتماعی مترتب با آن منجر می‌شود و شکل کسب‌وکار را تغییر می‌دهد. در نوع جدیدی از اقتصاد، موضوع اقتصاد اطلاعات ظهور می‌کند؛ جایی که تجارت و سرمایه‌گذاری در رقابت با دانش، شبکه‌سازی و چابکی بر روی اصول و مقیاس های جهانی متمرکز هستند. اجتماع جدید متناظر با این مفاهیم در حال ظهور است. البته با قابلیت‌های اطلاعاتی فراگیر که آن را از یک اجتماع صنعتی متفاوت می‌سازد و همچنین آن را رقابتی‌تر، آزادتر، کمتر متمرکز، کمتر پایدار و راحت‌تر برای پاسخگویی مشتری و نیاز کاربران و آشنا با محیط می‌سازد.

اقتصاد اطلاعات، حاکمیت را برای همه کشورها تغییر می‌دهد و برای پیاده‌سازی مؤثر به سیاست‌ها و قوانین جدید نیاز دارد. همچنین مستلزم اصلاح مؤسسات تجاری و سرمایه‌گذاری است و کشورها باید به سراغ آن بروند و ریسک آن را بپذیرند. خوشبختانه انقلاب صنعتی چالش‌هایی را برای روش‌های جدید تجارت در کشورها ایجاد کرده که مستلزم زیرساخت و سیستم‌های اطلاعاتی و مخابراتی است. همچنین فرصت‌های خارق‌العاده‌ای را برای غلبه بر مشکلات شدید فقر و بی‌کفایتی و تخریب محیط زیست ایجاد کرده است.

تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات شامل موضوعات اقتصاد مخابرات، رسانه‌های انبوه و سایر صنایع اطلاعاتی است و به نوآوری و هوشمندی اقتصاد منجر می‌شود. نقش اطلاعات در توسعه اقتصاد و نقش فناوری اطلاعات در عملکرد بازار مشهود است. اقتصاد اطلاعات با افزایش یکپارچگی تجارت و فناوری ارتباطات رشد و ظهور یافت که باعث تعریف مجدد بازارها، الگوهای اشتغال و شناسایی حرفه‌ها در اطراف جهان شد.

روند کاهش محدودیت‌های اطلاعاتی در جهان باعث افزایش قدرت اقتصاد و تقویت آن می‌شود و رویدادهای مربوط به آینده اقتصاد اطلاعات را منتج می‌شود. رشد و پیشرفت اقتصاد اطلاعات با گذشته قابل مقایسه نیست. در آینده شاهد رشد محصولات اطلاعاتی هستیم، نه سرویس‌های اطلاعاتی.

برای حساب‌های درآمد ملی جهت انعک



نظرات کاربران

کاربر 1294563
۱۴۰۲/۰۷/۲۱

شکل الکترونیکی کتاب جالب نیست، فهرست نداره. کلی باید برگ بزنم تا اطلاعات پیدا کنم.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲۳٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۶ صفحه

حجم

۱۲۳٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۶ صفحه

قیمت:
۵۲,۰۰۰
تومان